Pokojowe współistnienie pojmowane jest zatem jako historyczna, obiektywna konieczność w okresie przejścia od kapitalizmu do socjalizmu. Z tej pozycji podlegają krytyce poglądy, które traktują pokojowe współistnienie jako instrument związany z doraźnymi celami politycznymi. Tak więc Zadorożnyj zarzuca Stalinowi „subiektywistyczne podejście do zagadnienia pokojowego współistnienia”, ponieważ pojmował on pokojowe współistnienie jako czasowy stan pokoju, jako kategorię w znacznej mierze subiektywnego planu, a nie jako historyczną prawidłowość. W jego wykazie zasad pokojowego współistnienia nie figuruje wyrzeczenie się wojny i użycia siły w stosunkach międzynarodowych. Pokojowe współistnienie jest „specyficzną formą I walki klasowej”, która pojawiła się po wkroczeniu na arenę światową państw socjalistycznych. Forma ta „pozwala klasie robotniczej i jej sojusznikom rozgrywać klasowe bitwy przeciw imperializmowi na platformie najwygodniejszej dla wszystkich narodów”.
HISTORYCZNA KONIECZNOŚĆ
