Motywacja ta (według koncepcji G. Fennell) może być negatywna (usunięcie problemu, uniknięcie problemu, niepełna satysfakcja, unikanie mieszanych uczuć, normalne zużycie produktu i zmniejszenie jego zapasu) lub pozytywna (zaspokojenie zmysłów, pobudzenie intelektualne, akceptacja społeczna).Motywacja negatywna związana z usunięciem problemu stymuluje konsumenta do poszukiwania produktu (szampon przeciwłupieżowy), który rozwiąże odczuwany problem. Chęć uniknięcia problemu zmusza do poszukiwania produktu, który zapobiegnie powstaniu problemu (polisa ubezpieczeniowa). Niepełna satysfakcja daje bodziec do poszukiwania produktu, który lepiej zaspokoi potrzeby konsumenta (telewizor kolorowy zamiast czarno-białego). Unikanie mieszanych uczuć odnosi się do sytuacji, kiedy konsumentowi podobają się niektóre aspekty używanej marki (np. jest tania, wydajna), ale nie akceptuje innych (w wypadkach niewłaściwego użycia może być szkodliwa), co zmusza go do szukania marki, która rozwiąże ten konflikt. Normalne zużycie produktu i wynikające stąd zmniejszenie jego zapasu dają bodziec do kupna produktu w celu uzupełnienia zasobów do normalnego poziomu.