MOTYWACJA NEGATYWNA

timelapse photography of New York Times Square

Motywacja ta (według koncepcji G. Fennell) może być negatywna (usunięcie prob­lemu, uniknięcie problemu, niepełna satysfakcja, unikanie mieszanych uczuć, normalne zużycie produktu i zmniejszenie jego zapasu) lub pozytywna (zaspokojenie zmysłów, pobu­dzenie intelektualne, akceptacja społeczna).Motywacja negatywna związana z usunięciem problemu sty­muluje konsumenta do poszukiwania produktu (szampon przeciwłupieżowy), który rozwiąże odczuwany problem. Chęć uniknięcia problemu zmusza do poszukiwania produktu, który zapobiegnie powstaniu problemu (polisa ubezpieczeniowa). Niepełna satysfakcja daje bodziec do poszukiwania produktu, który lepiej zaspokoi potrzeby konsumenta (telewizor kolo­rowy zamiast czarno-białego). Unikanie mieszanych uczuć odnosi się do sytuacji, kiedy konsumentowi podobają się niektóre aspekty używanej marki (np. jest tania, wydajna), ale nie akceptuje innych (w wypadkach niewłaściwego uży­cia może być szkodliwa), co zmusza go do szukania marki, która rozwiąże ten konflikt. Normalne zużycie produktu i wy­nikające stąd zmniejszenie jego zapasu dają bodziec do kup­na produktu w celu uzupełnienia zasobów do normalnego poziomu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *