Kierujący się ceną są często intensywnymi użytkownikami (heavy users) danego typu produktu (np. dotyczy to palaczy). Z powodu ograniczeń finansowych albo niedostrzegania istotnych różnic między konkurującymi markami wybierają zawsze tę, która jest akurat najtańsza. Nie kupujący danego typu produktu to konsumenci, którzy, przykładowo, zamiast kupować gotowy majonez w słoiczku, przygotowują go sami w domu; zamiast używać proszku do prania, piorą w mydle; zamiast chusteczek do czyszczenia szkieł okularowych używają zmoczonego ręcznika. W ich przypadku wstrzymywanie się od zakupu danego typu produktu może mieć swoją przyczynę w:cenie (np. kobieta, która zdaje sobie sprawę z odmładzającego działania serum, ale mimo chęci jego nabycia nie może sobie na nie pozwolić);postrzeganiu wartości produktu (np. rodzina, którą stać na pójście na obiad do restauracji, ale tego nie robi, gdyż pani domu wylicza, iż cena obiadu w restauracji jest, w jej odczuciu, zbyt wysoka w stosunku do wartości składników i oszczędności czasu);braku potrzeby — konsumenci mogą nie odczuwać potrzeby, którą dany produkt zaspokaja (płyn odświeżający do ust), wobec czego wstrzymują się od zakupu.