Można przyciągnąć uwagę odbiorcy poprzez odmienność. Innymi słowy — przez wykorzystanie takich symboli, słów, obrazów, by odbiorcy trudno było nie zwrócić uwagi na reklamę. Służą temu takie zabiegi, jak: intensywność bodźców (są większe, głośniejsze, bardziej jaskrawe, bardziej kolorowe), nie spotykane reklamy (ogłoszenie w gazecie umieszczone „do góry nogami”), silny kontrast w stosunku do otaczających reklam (reklama czarno-biała w kolorowej telewizji lub kolorowa w czarno-białej gazecie), ruch (naturalnym ludzkim odruchem jest pobudzenie przez jakikolwiek ruch w bliskości człowieka). Alastair Crompton (Saatchi and Saatchi) wymienia 17 tematów, które zwyczajowo silnie przyciągają uwagę odbiorców: zwierzęta, dzieci, samochody, katastrofy, rozrywka, znane osoby, moda, jedzenie, wróżby, dowcipy rysunkowe, pieniądze (jak je zarobić), dwór królewski, skandale, seks, sport, wojny i śluby.Mogłoby się wydawać, iż doprowadzenie do tego, że reklama zwraca na siebie uwagę, jest stosunkowo łatwe. Czy tak jest naprawdę?