-
Który nośnik gwarantuje najniższy koszt dotarcia do docelowego odbiorcy? Aby koszt ten obliczyć, musimy znać liczbę odbiorców danego medium. Przypuśćmy, że stacji radiowej X słucha regularnie w piątek po południu 125 000 osób. Struktura słuchaczy ukształtowała się w taki sposób, że ok. 40%, czyli 50 000, stanowią kobiety. Koszt jednorazowej emisji (publikacji) reklamy dla uproszczenia przyjmijmy na poziomie 100 zł. Producent damskiej bielizny, dysponujący takimi danymi, łatwo obliczy koszt dotarcia do 1000 potencjalnych klientek: (100/50 000)-1000 = 2 zł, czyli tzw. CPT (Cost per Thou- sand) dla stacji X wynosi 2 zl. Przypuśćmy, iż konkurująca ze stacją radiową X rozgłośnia Y oferuje tańsze o 15% reklamy i ma w piątkowe popołudnia o 10 000 więcej słuchaczy (czyli 135 000). Czy to wystarczy, by zdecydować się na Y? W przypadku producenta damskiej bielizny na pewno nie! Jeśli bowiem wśród słuchających Y kobiety stanowią tylko 30%, daje to liczbę 40 500 kobiet „nastawionych” na Y. CPT dla tej stacji wynosi 2,10 zł i jeśli inne kryteria wyboru nie wskazują inaczej, to należałoby wybrać raczej X, chyba że X słuchają wyłącznie emerytki, a Y — businesswoman!