Najważniejszą jednak zaletą czasopism, którą należy wyraźnie podkreślić, jest typ czytelnika, w wielu przypadkach ważniejszy od liczby czytelników. Najlepiej można to zobrazować na przykładzie czasopism specjalistycznych. Pisma biznesowe są czytane wyjątkowo uważnie, tworząc jak najbardziej sprzyjającą atmosferę do „zadziałania” reklamy. Audytorium jest z reguły lepiej wykształcone, osiąga wysokie dochody, wobec czego reklama powinna być poważniejsza i dokładnie przetestowana. W przypadku czasopism biznesowych w USA ok. 26% z nich jest kolekcjonowane (w tym 2% w bibliotekach zakładowych), z 27% zaś wycina się artykuły interesujące dla kadry zarządzającej. W reklamie dóbr industrialnych czasopisma specjalistyczne pochłaniają 1/3 budżetu reklamowego (ok. 12% jest przeznaczone na organizację targów i wystaw, 8% na reklamę pocztową, tzw. direct mail).