Przedstawiciele Trzeciego Świata często wyrażają obawy, by pokojowe współistnienie nie było pojmowane jako utrwalenie istniejącego status quo, zwłaszcza na obszarach kolonialnych. Obawy te rodzą postulat, by pokojowe współistnienie nie znajdowało zastosowania w wojnach narodowowyzwoleńczych. Ogólnie można stwierdzić, że politycy Afryki, w której proces dekolonizacji nie został jeszcze zakończony, odnoszą się ze znacznie większą rezerwą do idei pokojowego współistnienia aniżeli Azjaci.Neutralistyczne podłoże poglądów prawno-poli- tycznych w większości krajów Trzeciego Świata prowadzi do dalszych odrębności w pojmowaniu pokojowego współistnienia. Cechą znamienną azjatyckiej koncepcji pokojowego współistnienia — jak twierdzi indonezyjski prawnik Syatauw — jest „brak poczucia istnienia realnego niebezpieczeństwa i zaangażowania się w zimną wojnę”.
WYRAŻANE OBAWY
